Abstract | Vodni otisak, kao pokazatelj održivosti, mjeri količinu vode koja se izravno i neizravno uporabila u proizvodnji svakog proizvoda i usluge. Može se izračunati na razini jednog procesa, pojedinačnog proizvoda ili usluge, pojedinca, tvrtke ili društvene zajednice nekog geografskog područja (npr. regije ili države). U ovom radu analiziran je vodni otisak studenata Kemijsko-tehnološkog fakulteta u Splitu (KTF). Pripremljen je upitnik za vodni otisak sukladno kalkulatoru dostupnim na web stranici: https://www.watercalculator.org. Anketa vodnog otiska je provedena na uzorku studenata, a rezultati upitnika su obrađeni prema navedenom kalkulatoru te uspoređeni sa srednjom vrijednošću vodnog otiska Sjedinjenih Američkih Država (SAD). Rezultati pokazuju da ukupni vodni otisak uključuje potrošnju vode unutar kućanstva (za tuširanje, kupanje u kadi, na umivaoniku, u vodokotliću, u sudoperu, za pranje posuđa, odjeće te potrošnju sive vode), potrošnju vode izvan kućanstva (za zalijevanje travnjaka i vrta, potrošnja vode za bazen, za pranje automobila, potrošnja kišnice) te virtualnu potrošnju vode (vezanu uz način korištenja transporta, potrošnje energije, kupovne navike, potrošnje papira, plastike, boca i limenki, odjeće, načina prehrane te za kućne ljubimce). Virtualna potrošnja vode u najvećoj mjeri doprinosi ukupnoj vrijednosti vodnog otiska (86,8 – 94,1%), potrošnja vode unutar kućanstva u manjoj mjeri (5,7- 13,2%), dok je udio potrošnje vode izvan kućanstva u ukupnom vodnom otisku skoro zanemariv (< 0,2%). To ukazuje da se najveći pomaci u smanjenju vodnog otiska kod studenata KTF mogu postići racionalizacijom virtualne potrošnje vode, i to racionalizacijom kupovnih navika i načina prehrane. Izračun vodnog otiska se pokazao kao jednostavan alat u osvještavanju studenata o njihovoj stvarnoj potrošnji vode i utjecaju na vodni ekosustav. |
Abstract (english) | Water footprint, as an indicator of sustainability, measures the amount of water used directly and indirectly to produce every goods and services. It can be calculated at the level of a single process, individual product or service, on personal level or level of company or community of a specific geographical area (eg region or country). In this paper, the analysis the water footprint of students at the Faculty of Chemistry and Technology in Split (KTF) has been performed. A water footprint questionnaire has been prepared according to the calculator available on the website: https://www.watercalculator.org. The survey was conducted on a sample of students, and the results of the questionnaire were processed according to the above calculator and compared to the mean value of the water footprint of the United States of America (USA). The results show that the total water footprint includes indoor water consumption (for showering, bathing in the bathtub, on the sink, flushing the toilet, in the sink, washing dishes, clothes and consuming grey water), outdoor water consumption (for watering lawns and gardens, pool water use, car wash, rainwater consumption) and virtual water consumption (related to transportation, energy, shopping habits, consumption of paper, plastic, bottles and cans, clothing, diet habits and for pets). Virtual water consumption contributes most to the total value of the water footprint (86,8 – 94,1%), indoor water consumption to a smaller extent (5,7-13,2%), while the share of outdoor water consumption is almost negligible (<0,2%). This indicates that the biggest shift in reducing the water footprint for students of the KTF can be achieved by rationalizing virtual water consumption, ie. rationalizing shopping and diet habits. Water footprint calculation has proven to be a simple tool in making students aware of their actual water consumption and impact on the aquatic ecosystem. |